Barnehagens visjon:
«Hver blomst skal få tro på seg selv og andre.
Hver blomst skal få verktøy til å utvikle og forandre».
Denne visjonen skal prege vårt arbeid og drive vårt arbeid videre.
Følgende verdier preger arbeidet vårt:
Respekt: Aksept for hverandres ulikheter, respekt for barnas ønsker, likeverd, likestilling, mangfold, se hverandre for den vi er og verne om hverandres integritet.
Åpenhet: Toveiskommunikasjon, lytte, anerkjenne, bruke tid, vise oppriktig interesse, godt samarbeid mellom barn, foreldre og ansatte og være tolerant.
Trygghet: Trygghet er selve kjernen i barnehage hverdagen, voksne som ser og hører hva barnet vil kommunisere, omsorg, at foreldrene er trygge på at barna har det bra og alle barn har rett til å bli sett, hørt, forstått og møtt med åpenhet.
Dette preger vårt barnesyn i Blåveiskroken:
- Det er likeverd mellom barn og voksen
- De voksne er lyttende og anerkjennende overfor barns ønsker og uttrykk
- Vi er opptatt av individet; vi ser hvert enkelt barn som unikt og med sine iboende muligheter
- Vi møter barna på deres nivå, ut i fra deres forutsetninger
- Voksenrollen skal preges av å gi barna trygghet, omsorg, respekt, forutsigbarhet og rammer
- Barna opplever medbestemmelse og at de blir tatt på alvor. På denne måten bidrar vi i utviklingen av god selvfølelse
- Vi skal se etter barnets hensikt i ulike situasjoner
- Vi skal gi barna rom og tid i trygge omgivelser
Satsningsområder 2022-2023
Barnehagen er med på en storsatsning i kommunen som kalles: TETT PÅ – kvalitet i bærumsbarnehagen
«TETT PÅ- kvalitet i bærumsbarnehagen» er et helhetlig system utarbeidet for å styrke kompetanse og kvalitet i barnehagene i Bærum kommune. Gjennom «TETT PÅ» ønsker vi å etablere et helhetlig system for å støtte barnas utvikling og læring som bygger på nyere forskning om kvalitet i barnehagen.
Målet er at de ansatte skal bli enda bedre til å fremme barnas trygghet, trivsel, læring og språkutvikling i hverdagen. Samspill med varme og stimulerende voksne er barnehagekvalitet for alle barn, og vil legge et grunnlag som all utvikling og livsmestring bygger på.
I TETT PÅ skal CLASS (Classroom Assesment Scoring System) brukes som verktøy for å måle og forbedre kvaliteten i Bærumsbarnehagen. Følgende områder, og kvaliteten på disse, blir det fokusert på:
Emosjonell støtte:
Positivt klima | Relasjoner Positive følelser Positiv kommunikasjon Respekt |
Negativt klima | Negative følelser Negativ kontroll Sarkasme/mangel på respekt Alvorlig negativitet |
Ansattes sensitivitet | Oppmerksomme voksne Gi barna gode svar og reaksjoner Adresser problemet Barnas trygghet og trivsel |
Ta barnas perspektiv | Fleksibilitet og barnets fokus Støtte til selvstendighet og ledelse Barn får uttrykke seg Bevegelsesfrihet |
Organisering av avdeling:
Veiledning og reguleringsstøtte | Tydelige forventninger Proaktive voksne Støtte til positiv adferd Barnas adferd |
Produktivitet | Maksimer læringstid Rutiner Overganger Forberedelser |
Tilrettelegge for læring og utvikling | Effektiv tilrettelegging Variasjon i metoder og materiell Barns engasjement Tydelige læringsmål/læringsfokus |
Støtte til læring og utvikling:
Utvikling av tenkning og forståelse | Analyse og resonnering Skape/være kreativ Integrere ny kunnskap på tvers av aktiviteter Relatere informasjon til dagliglivet |
Kvalitet på tilbakemelding | Stillasbygging Frem og tilbake utvekslinger Spørre om barnets tankegang Gi informasjon som fremmer dybdelæring Oppmuntring og bekreftelse |
Språkstøtte | Hyppige samtaler Åpne spørsmål Repetisjon og utvidelse Selv- og parallellsnakk Nyansert/rikt språk |
Aktiviteter i TETT PÅ
I TETT PÅ skal alle ansatte bli godt kjent med de ulike kvalitetsområdene og hva som er god barnehagekvalitet.
Dette skal skje gjennom ulike aktiviteter
- Felles planleggingsdager og personalmøter for alle ansatte
- Sertifisering av observatører fra hver barnehage
- Observasjon av avdeling og tilbakemelding
- Veiledning av ekstern mentor
- Systematisk arbeid med hvert enkelt domene og dimensjo
Relasjoner: Relasjoner er sentralt i Tett på, og det å bygge tette og nære relasjoner er det som betyr aller mest for barns utvikling og helse. Skal vi skape trygghet, vekst og utvikling må trygge relasjoner være å plass først. Gode relasjoner har positiv effekt på hjernens utvikling og tidlig i livet vil disse gi livslang effekt. Det å bygge gode relasjoner til hvert barn, er kjempeviktig for å skape et godt psykososialt miljø i barnehagen. Gode relasjoner mellom barn og voksne vil fremme positivt selvbilde, trivsel og læring. |
Barnehagen har laget seg noen relasjonsverdier for 3 utvalgte hverdagssituasjoner. Disse er:
- Lek: Glede, trygghet, mestring, tilstedeværelse, deltakelse og engasjement
- Påkledning: Støtte, tålmodighet, mestringsfølelse, veiledning og oppmuntring
- Måltid: Gode samtaler, matglede, tålmodighet, lytte og «nok tid».
Mål, barnehageåret 2022-2023
|
Mål for barna:
– Alle barn skal oppleve et trygt og inkluderende barnehagemiljø
– Alle barn skal oppleve vennskap og gode relasjoner
Mål for personalet:
– Vi vil øke kvaliteten på vår praksis igjennom satsningen «Tett på»
– Vi jobber for et tett og nært samarbeid preget av tillitt og åpen kommunikasjon
|
Tursti fra Barnehagen til mange idylliske naturpærler.
Det er ca 1 km til KIF hytta, og ca 1,5 km til Kolsåstoppen.